{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.400 visninger | Oprettet:

Støttegruppe for FORL-katte-ejere {{forumTopicSubject}}

Da min smukke Madonna blev diagnosticeret med FORL i marts 2008 var jeg selv rigtig rigtig bange. For det første fordi det så uhyggeligt ud, og for det andet fordi det første min dyrlæge sagde var, at det kunne ende med at min kat mistede alle tænderne *gyse*

FORL er kort for Feline Oral Resorptive Lesions, hvad det kort og godt går ud påe, r at kattens immunforsvar går ind og opfatter kattens tænder som fremmedlegemer, og begynder at nedbryde dem til tanden falder ud. Der er ingen kur.

Som tiden gik prøvede vi forskellige behandlingsmetoder, uden held. Vi prøvede Immunocare, et fodertilskud, der skulle styrke immunforsvaret, det duede ikke... Vi prøvede i kortere perioder over et par år en blanding af antibiotika og binyrebarkhormon, det duede heller ikke... I august i år opdagede vi så, at sygdommen for alvor var brudt ud, og at den bedste mulighed for at mindske smerte og ubehag var at fjerne alle inficerede tænder... Hvilket var alle kindtænder, pånær to. Var de først inficeret, stod de ikke til at redde, og når først de inficerede tænder er væk, går sygdommen i sig selv.

Gudskelov fik pigen lov at beholde hjørnetænderne, så man bemærker slet ikke, at hun mangler tænderne. Og katte er så smart indrettede, at de danner et hårdt stof hvor tænderne plejede at sidde, så de kan sagtens tygge tørkost. Hun har heller ikke ændret væremåde eller opførsel efter udtrækningen, og er stadig den samme søde, kærlige, snaksaglige Madonna smiley

Dette er en støttetråd for jer, der måske har en kat med FORL, jer der har en og er i gang med behandling, eller jer der har haft en og hvor behandlingen er gået godt eller er slået helt fejl. jeg ønsker at dette skal ære en kilde til praktisk viden, for selvom jeg lærte meget om sygdommen gennem Madonnas sygdomsforløb, så havde jeg svært ved at finde andre på nettet at snakke med om det, så her har jeg i al fald startet muligheden for andre. smiley

Vær opmærksomme på, at FORL eftersigende er en af de oftest forekommende tandsygdomme hos katte, og at der eftersigende er visse racer der er i større risikogruppe end andre. Symptomer er: Rødt, hævet tandkød (som blistere, vokser over tanden) og dårlig ånde.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Støttegruppe for FORL-katte-ejere
  • #1   14. nov 2010 Vi har to katte, der har fået "ryddet munden" undtagen hjørnetænderne og de små fortænder pga FORL. Det har gjort deres liv smertefrit og godt igen smiley Man kan læse meget godt om kattes (og hundes) tænder på www.tanddyreklinikken.dk

  • #2   14. nov 2010 Godt at høre at der er andre der har god erfaring med 'fuld rydning' smiley Hvor længe var I i behandling, og prøvede I andre ting eller gik I direkte til udtrækning smiley

  • #3   14. nov 2010 Da vi fandt ud af, det var FORL - diagnosen kan kun stilles ved røntgen - gik vi direkte til udtrækning af de berørte tænder - det er den eneste løsning. Da begge katte er ældre, blev vi enige med tanddyrlægen om at trække alle tænder under samme narkose, da ældre katte ikke skal i narkose for tit.

  • #4   15. nov 2010 Ja, det er sandt... den endelige diagnose for FORL kan kun stilles ved røntgen. Vores dyrlæge havde en meget kraftig mistanke (mis-tanke... haha) som viste sig at være rigtig, hvilket var grunden til at vi lagde ud med at behandle tandkøddet og immunforsvaret. Men hun fik desværre ret... smiley

  • #5   15. nov 2010 Jeg skal ned og hente den 3 kat jeg har/ har haft med FORL.

    Dog må jeg sige at jeg ikke tænker så negativt omkring den som jeg har gjort.
    Mine katte har haft det godt med at spise efter de har mistet deres tænder.
    Ham jeg henter i dag har haft dårligere tænder end de andre. Men jeg er ikke i tvivl om at jeg får den kat jeg elsker hjem som har det bedre, har bedre livskvalitet og som er glad.
    For mig er det vigtigste at jeg ved at min kat ikke længere lider. Nu ved jeg også godt at det her sikkert ikke bliver sidste gang jeg får en kat med FORL.
    Der er så mange ting ved denne sygdom som man ikke ved noget om. Mit største ønske i forhold til FORL er at der blev forsket noget mere omkring sygdommen. Lige nu synes jeg der er alt for lidt viden omkring hvad FORL er


  • #6   15. nov 2010 Forskning er vejen frem, men jeg synes også at det er godt at vi her er kommet i tale om vores erfaringer med sygdommen. For da jeg fik forkortelsen udleveret og værsgod kunne gå hjem og google, fandt jeg en masse medicinske hjemmesider med en masse halvkølig lægesnak, og ikke så meget med hensyn til den alæmene katteejers påersonlige erfaringer... hvilket var hvad jeg havde behov for at få for at blive bare en smule beroliget. Jeg kan se nu at jeg bare skulle have stolet på hvad min dyrlæge sagde... det er nemt at være bagklog smiley

  • #15   14. aug 2013 Min Røde har tabt en tand helt af sig selv, jeg håber ikke det er FORL smiley men skulle der blive noget, ja så kender jeg jo kuren nu smiley

  • #17   14. aug 2013 Jeg fik ham da han var 11 måneder og dyrlægen bemærkede at han manglede en tand ca 4 måneder senere, men de bliver set efter igen, og er der det mindste kommer de jo af sted smiley

  • #18   31. mar 2014 Røde har FORL eller TR som de kalder det også, han ligger på operations bordet nu, og jeg tror ikke der er mange tænder tilbage når han er færdig smiley mindst en af hjørnetænderne er angrebet.
    Vi fik kun et kort kik, han skulle ikke stresse for meget for han skulle jo alligevel i narkose så kunne de jo kikke uden problemer der.


  • #21   31. mar 2014 Røde er nu 14 tænder fattigere, de fleste er selv faldet ud, men ved nogle af dem sad der stumper tilbage i tandkødet smiley
    Jeg føler mig som en dårlig katte mor lige nu, for jeg har bare slet ikke vidst det var så slemt, ingen plak af nogen betydning, og har pænt spist vådt og tørt og endda råt, jeg ville bare lige vænne alle drengene til tand tjek før den bestilte tid, og så måtte den lige udvides en del smiley men jeg håber han har det bedre når lige narkosen er helt ude af kroppen, han slinger lidt endnu, men har lige spist noget vådfoder, og sover vist igen.


    profilbillede
  • #23   1. apr 2014 Ahh øv Jette smiley

  • #24   1. apr 2014 Næææ det burde han vel ikke ? Fik ikke instruktion om det, han får tilbudt masser af vådt, men han knaser det tørre mellem kindtænderne, men spiser også af det våde hver gang ( 2-3 timer mellem eller ekstra hvis jeg ser ham søge)
    Røde er 2 år og 4 måneder, han blev bedøvet med solo et eller andet smiley og var ret slingeret ind til omkring kl 20, jeg måtte lægge mig med ham, for han ville bare gå frem og tilbage og ikke ligge nogen steder, men da jeg puttede ham i min seng og lage mig sammen med ham faldt han til ro.


    profilbillede
  • #26   2. apr 2014 Men så skal jeg jo dele min lille lejlighed op smiley så han kun kan være i soveværelset, det er jeg ikke vild med.

    Jeg skal forbi dyrlægen idag, så snakker jeg lige med ham der er der idag,

    Men jeg tror han ville holde sig fra det tørre hvis det ikke føltes godt? For han får godt med vådt ( de andre også) så der bliver levnet hver gang, og der er jo ikke lang tid i mellem.
    Nu idag skal jeg til behandling, de har fået morgenmad ( våd) og så sætter jeg godt med vådt inden jeg skal ud af døren,,, men der står jo også tørt fremme!


  • #28   5. apr 2014 Det går fint og Røde må godt spise tørt også, da han alligevel har vænnet sig til, at spise med de tænder som ikke gjorde ondt, næste gang bliver det nok lidt anderledes, for der ryger 2 kindtænder, i overmunden.

  • #31   7. apr 2014 Ja hvis det ikke går i sig selv på et tidspunkt, hun har endda mærket de 2 tænder af med en ring, som nok ryger til september, men hun syntes 2 timer i narkose var nok i denne omgang.
    Hun sagde det var en slem omgang især fordi han er så ung.
    Heldig vis er min dyrlæge igang med, at uddanne sig i tænder smiley så jeg har fuldt tillid til hende ( undtagen hendes tørkost politik smiley hun forstår ikke jeg tør give råt med ben, og holder fast i, at tørt er godt ;( )


  • #32   25. mar 2015 Jeg må desværre også melde mig ind i denne gruppe, min olivar fik konstateret forl i mandags. Havde haft mistanke om at der måske var noget med tænderne i noget tid, jeg fik ham for 1½ års tid siden og der havde han smukke lange tænder, de var dog noget gule så tænkte at jeg skulle holde øje med dem. Jeg har desværre ikke kunne komme til at kigge ham i munden før her i weekenden og min veninde hjælper mig med at snyde ham til at åbne munden lidt. Begge hugtænder er væk og der er hævelser istedet. Jeg har ikke hørt om den her sygdom før så jeg bliver for at sige det pænt skideforskrækket og tror at der er en der har sparket min kat i hovedet (han har været udekat i et års tid før vi flyttede hertil) Samtidig får jeg selvfølgelig også vildt dårlig samvittighed over at jeg ikke bare har kigget noget før eller taget ham til dyrlægen når jeg nu har haft mistanken. Men jeg havde aldrig drømt om at det så sådan ud. Vi vælger at lade ham være i fred, da han er meget beskyttende overfor sin mund og første ting mandag morgen har jeg dyrlægen i røret. Hun tager ham i narkose og røngtenfotograferer ham, der sidder en tandstump der er løs som hun fjerner, men da deres tandekspert først er tilbage torsdag, skal han være på smertestillende til på fredag hvor han skal igennem den "helt store tur", hun mener at han skal have fjernet tænderne i undermunden og en kindtand i overmunden. Må indrømme at jeg føler mig som verdens dårligste kattemor, men jeg er glad for at jeg kan læse at de kan få et godt liv selv uden tænder. Jeg troede jo at jeg skulle miste ham.

  • #33   25. mar 2015 Det er da træls og endnu mere øv, at han så skal i narkose 2 gange på en uge smiley
    Jeg kan se, at der er forskel på dyrlæger, min dyrlæge er uddannet som tandlæge ( for dyr) og hun vil ikke lægge mine katte i narkose for længe og derfor fjerner hun ikke alle tænder i undermunden på en gang, til september har Røde kun sine hjørnetænder tilbage, og det er 4 operation på godt 1 1/2 år.
    Mitti er så lige startet, og vi må se hvor hurtigt de skal ud.


  • #34   25. mar 2015 Jeg er heller ikke begejstret for det. Han er en "ældre" dreng på godt og vel 8 år. Hun sagde at hans tænder i undermunden var meget medtagede. Men jeg ved faktisk ikke om det er meningen at han ville fjerne alle sammen på en gang eller over flere gange, hun sagde at han (tandlægeeksperten) ville kigge på det når han var tilbage fra island. Jeg er lige flyttet til byen og bruger dem for første gang, men hun var meget sød og selvom der var travlt tog hun sig tid til os. Men jeg glemte selvfølgelig at stille alle de spørgsmål jeg kom i tanke om bagefter.

  • #35   26. mar 2015 Dem ringer du bare og stiller;) altså frem med papir og blyant og skriv alle dine spørgsmål ned, så er du sikker på, at få svar.
    Du kan også stille dem her, måske kan vi svare på nogle af dem.
    Jeg er glad for, at mine er så unge, for det er en hård tur, med så mange operationer og også dyrt, særligt nu hvor jeg har 2.
    Du skal regne med 8-9000kr for en kat og 4 operationer, så du skal både spørge til pris og det, at din kat er 8 år. Og om din kats helbred er tip top iorden.
    Sidste sommer sagde jeg farvel til min gamle dreng på 9, han havde en del forskellige helbredsproblemer og havde så enten infektion eller en tumor i hovedet, jeg valgte, at han ikke skulle i narkose for flere undersøgelser og behandling/ operation, for min dreng var det den rigtige beslutning.
    Men brug din dyrlæge og snak med ham om hvad lige netop din kat kan klare og hvad din pengepung vil være med til, en forsikring dækker ikke FORL smiley


  • #37   26. mar 2015 Jeg skal af med 3000 for udtrækning af tænder, røngten og narkose, de tager kun penge for en gang narkose fordi at ham der har med tænder at gøre ikke var der i mandags, og som hun sagde det var jo ikke min skyld. Hun kunne sagtens have været ligeglad og bare smidt den ekstra narkose oveni, Da jeg ringede om morgenen og fortalte om ham havde jeg samtidig spurgt om en ca pris fordi at jeg ville være sikker på at jeg havde råd, og der sagde hun jeg skulle regne med 2-3000 og hun sagde at de nok skulle holde sig inden for de 3000 de lovede mig om morgenen. Prisen blev også skrevet ind på computeren. Så jeg tror jeg har fået det lidt billigere.
    Jeg kan fortælle at han havde de symptomer der er nævnt her, hans tandkød var enormt hævet ud over resten af hans hugtænder (på størrelse med en ært begge steder), han havde dårlig ånde og ja så havde han savlet en lille smule, men jeg troede at det var fordi at han lige havde været i vandskålen fordi at det var så lidt. Det var faktisk først samme dag vi fik kigget ham i munden (lørdag) at han sådan viste "rigtige" sygdomstegn ikke spiste, virkede opgivende. Men ville gerne spise da han fik dåsemad søndag aften. Det opløste tørfoder vi prøvede med lørdag var ikke lige noget han ville. De dage her hvor han har været på smertestillende er han livet op, han "dræbte" endda mine sko forleden. Det har jeg ikke set ham gøre før. Og han jagter stadig min hunkat. Jeg kom til at tænke på... Det er ikke noget der smitter vel? Jeg har selvfølgelig tjekket min hunkats mund, men umiddelbart er der ikke noget at se.


  • #39   26. mar 2015 Jeg tænkte det godt, jeg skulle bare lige være sikker smiley

  • sacha k
    sacha k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 3
    #40   1. jul 2015 Jeg er idag kommet hjem fra dyrlægen med en besked om at min kat har forl.... Hun er 10 år gammel.... Fin kat og i god stand af hendes alder. Men dyrlægen snakker en pris på 5000kr.... Jeg er på SU. Jeg er i syv sind og bare tuder. Min datter er 11 år og kan kun huske et liv med vores kat.
    Er der nogle der ved om katten kan risikere at skulle leve med det her hele livet? Altså hvis jeg vælger hun får operationen, kan jeg så risikere at hun igen om et par år skal igennem samme tur? Eller er det kun noge de får en gang?
    Hun har aldrig fejlet noget. Aldrig været syg og kun været hos dyrlægen for almindelige sundheds undersøgelser og en enkelt gang pga et stort sår fra en slåskamp med en anden kat.


  • #41   1. jul 2015 FORL kan komme igen i de tilbageblevne tænder indtil der ikke er flere tænder eller man kan være heldig og der ikke er flere tænder der bliver angrebet, men mest sandsynligt er det dog at det kan vende tilbage indtil der ikke flere tænder er, ingen kan sige med 100% sikkerhed det ene eller det andet. smiley

  • #42   1. jul 2015 Ja min kat skal have fjernet tænder for 4 gang på 1 1/2 år, så har han kun hjørnetænderne tilbage, altså hvis der ikke er noget med dem.
    Det har kostet ca 1200kr sammenlagt når han er færdig, han er rask og 3 1/2 år gammel, så det er det hele værd.
    Jeg ved ikke hvad min beslutning ville være hvis min kat var 10 år? Jeg kan mærke på Røde, at det har været hårdt for han, og her til september bliver han hentet her af dyrlægen, for han stresser så meget under transport, så han bliver bedøvet her.
    Jeg har så en kat mere med FORL, han er 2 og opereret 1 gang, om det kommer til, at gå lige så hurtigt med ham, det ved jeg ikke, men der var ikke noget galt med de tænder han havde tilbage, i marts og jeg er indstillet på, at han skal af med alle med tiden.
    Min dyrlæge ønsker ikke, at lægge dem i bedøvelse længere end 2 timer ad gangen, og nu er den ene side jo helet helt før de sidste i den anden side skal væk, og det har gjort, at Røde har spist fint efter operationen, også tørkost.


  • sacha k
    sacha k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 3
    #43   1. jul 2015 Puha.... Jeg synes virkelig det er svært. Tak for dit svar Heidi.
    Jette jeg tænker at jeg ville gøre ligesom dig når kattene er så unge. Men jeg tænker meget på at min er 10 år og udekat. Jeg har altid vidst at der selvfølgelig er en øget risiko for hun ikke blev så gammel som udekat.
    Det kom som et chok, da dyrlægen sagde det og da han nævnte prisen var jeg ved at vælte. Jeg aner simpelthen ikke hvor jeg skulle finde de penge, og samtidig har jeg det elendigt ved tanken om at økonomi skal være afgørende ved min kats helbred...... Jeg kunne ikke dele regningen og kan heller ikke få hende opereret før jeg har pengene..... Det er et helvede lige nu....


  • #44   1. jul 2015 Så vil jeg syntes, at du er nød til, at give hende fred, og det er ikke en skam, at gøre, FORL gør ondt og det er en dyr lidelse, og det er hårdt for katten, at komme gennem det, nogle dyrlæger ryder hele munden på en gang :0 det er smertefuldt og nogen vil så ikke længere spise tørkost, og de må heller ikke i starten.
    Den pris du nævner er højere end jeg giver pr gang, jeg giver ca 3500kr, men flere gange jo, din pris lyder høj hvis det kun er nogle tænder og rønken, og for lav til hvis det er alle tænder???


  • sacha k
    sacha k Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 3
    #45   1. jul 2015 Dyrlægen sagde det var svært at sige hvor mange tænder det reelt drejer sig om, da han sagde det bedst kunne ses på røntgen - og der skal hun jo i narkose og han snakkede om at så var det bedst at tage tænderne, med det samme, så vidt muligt.
    Men du har nok ret.... Selvom det smerter mig, så tænker jeg også hun måske burde få fred.
    Efter at have læst i gruppen her, så synes jeg også det lyder som om folk i snit giver 3000-3500kr. Så jeg har besluttet at ringe til andre dyrlæger i området i morgen, og høre hvad de siger. Det tænker jeg burde være muligt.
    I hvert fald, tusind tak for støtten indtil videre. Det er rart lige at drøfte det lidt med andre smiley


  • #46   1. jul 2015 Ja skal hun opereres vil det være helt på sin plads, at ringe og høre hos andre dyrlæger, og ud over pris kan de måske fortælle hvad de mener om det hele.
    Mine har også fået taget røntken, for du kan jo kun se det på rødderne, røde havde tabt tænder, men det viste sig, at der stadig var stumper i gummen så de skal jo også ud.
    Jeg glæder mig til det er overstået, og Røde jan få ro fra operationer, for han bliver påvirket af det, lidt mere nervøs fir fremmede, men det er der vel ikke noget, at sige til smiley


  • #47   15. okt 2015 Jeg melder mig også lige ind i denne tråd, det er rart at læse andres erfaringer - på trods af de triste omstændigheder. Jeg har en rød main coon på 8 år, jeg fik ham først for et år siden, da han flyttede ind sammen med min roomie. Jeg lagde mærke til, at hans ånde lugtede en dag og derefter tjekkede jeg hans tænder og så at han kun havde 5!!! Tilbage - og så begyndte jeg at Google løs. Tog ham til dyrlægen som gav mig indtrykket af, at han nok aldrig har været til dyrlæge før :-((((( får ham tandrenset og tjekket og får så den nedslående nyhed.. Cæsar har Forl og skal have opereret de sidste tænder ud - plus eventuelle rodstumper i hele munden. Alt dette skal gøres på mandag. Uden rodstumper koster det mig ca 6000,- og på SU er det hårdt selvom jeg hellere vil bo på gaden end at miste ham. Men må lige høre om nogen ved hvad det ca koster for rodstumper? Min dyrlæge tager 1000,- pr tand, men er det så samme pris for en rodstump? Har ligesom flere af jer også haft et hul i maven af dårlig katte-mor samvittighed og har mest af alt bare lyst til at være hos ham 24/7. Han spiser lidt vådfoder pt, men savler lidt, har det meget varmt, en tung vejrtrækning, sover hele tiden og drikker stort set ingenting. Mit hjerte bløder!!!!!!! Lige et spørgsmål mere: hvor længe gik der for jer med helt tandløse katte, før de udviste tegn på ikke at have ondt i munden mere? smiley
    Tak for hjælpen og tak for tråden!


  • #48   15. okt 2015 Min Røde har fået fjernet de sidste 4 tænder i dag, og han skal have smertestillende i 5 dage.
    Han har så ikke nogle stumper nu, det havde han den første gang, og ja det regnes for en tand, men jeg forstår så ikke, at din dyrlæge sætter en pris op pr tand, Røde har fået fjernet mellem 3 og 5 tænder pr gang, og prisen har været omkring 3500kr pr gang.
    Prisen er delt op i narkose, medicin, rønken, andre ting brugt under operationen og antallet af tænder, og det er ikke 1000kr pr tand.
    Godt du får gjort noget, for de har ondt.


  • #49   16. okt 2015 Juds
    Du kunne måske ringe rundt til nogle andre dyrlæger og om deres priser - det kunne være at der var noget at spare ved det.


  • #50   16. okt 2015 Tak for hurtigt svar smiley
    Jeg var ellers sikker på, at det var en billig pris - min dyrlæge er den billigste i København efter hvad jeg kan søge mig frem til på nettet smiley
    Må jeg høre jer andre hvilken dyrlæge i bruger? Måske det var en idé at finde en ude for byen, har bare ingen bil så kan og vil helst ikke ikke transportere ham for langt (han er en basse på knap 10 kilo så kan næsten ikke bære ham i transporteren alene smiley ).
    Men endnu en gang tak for svar, jeg vil prøve og ringe lidt rundt.

    God weekend smiley


  • #51   16. okt 2015 Jeg går ca 2 1/2 km hver vej til dyrlægen, torsdag blev det til 10 km, han skulle jo blive der om morgenen og hentes om eftermiddagen, han vejer nu 7 kg, men jeg har ham afsted i en cykelvogn til hund, så det går smiley
    Jeg har også et falk kæledyr arbodement og det er godt givet ud, og koster så vidt jeg husker mellem 2 og 300kr, jeg bruger det ikke nu hvor jeg har gå afstand til dyrlægen, og Røde stresser så meget ved transport, men det er der hvis der skulle ske noget akut, og man skal til dyrlæge som er længere væk.
    Du kan undersøge hvordan bus transporten er til de dyrlæger som ligger rundt om hvor du boer.


  • #52   21. nov 2017 http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/199834-sidste_omgang_med_forl_taender_
    Jeg fandt lige denne tråd igen, og linker lige min nye tråd her ind ??


Kommentér på:
Støttegruppe for FORL-katte-ejere

Annonce